Skip to content

VELKÁ HRA ČASU

Jak se snažím nebát se a hrát.

Menu
  • Velká hra
    • Co je Velká hra (a proč ji hrát)
    • Jak vznikla Velká hra
    • Jak si ne/nastavit cíle
    • O čem není Velká hra
    • Zadání Velké hry 2020
    • Výsledek Velké hry 2020
    • Velká hra 2021
  • Články
    • Od nejnovějších
    • Od nejstarších
  • Knižní Recenze
Menu

Bod zlomu – Malcom Gladwell

Zveřejněno v 16 září, 202117 září, 2021 od El

Malcom Gladwell přirovnává fungování společenské trendů k epidemiím, a jejich šíření k virovému přenosu. Je to zajímavá myšlenka, obzvlášť v dnešním kontextu, vystačí ale na celou knihu?

Jak bylo za poslední dva roky zřetelné, mnoho lidí dobře neví, jak epidemie fungují. Sám Gladwell píše, že je to tím, že naprostá většina z nás má problém s chápáním geometrické posloupnosti. Dokládá to na jednoduché hádance, ze které jsem třeba já byla opravdu, ale opravdu v šoku. Ale vyzkoušejte si ji sami.

„Dám vám velký arch papíru, vy ho přeložíte napůl, a pak znovu napůl a znovu a znovu, dohromady celkem padesátkrát. Jak myslíte, že bude výsledný sloupec papíru vysoký?“ Odpověď naleznete zde.

Na dalších stránkách Gladwell vysvětluje, že pro šíření trendu jsou zásadní 3 věci:

1. jeho nakažlivost, kterou mají na starosti činitelé s vysokým společenským nadáním – v dnešním kontextu je můžeme označit za influencery,

2. jeho chytlavost/zapamatovatelnost, tedy jak moc je sdělení působivé, jak snadno vyburcuje člověka k činu,

3. síla kontextu, ilustrovaná na příklad na tzv. Teorii rozbitých oken, kterou možná znáte.

Tyto tři aspekty ovlivní, jestli dojde k bodu zlomu – ke skokovému růstu, nebo se potenciální epidemie zarazí v zárodku a nerozšíří se.

V knize je uvedeno velké množství příběhů, na kterých se dopady jednotlivých aspektů ukazují.


„Nakažlivost je v převážné míře funkcí sdělovatele. Chytlavost je primárně vlastností sdělení.“


Pokud bychom si měli něco praktického z knihy odnést, tedy vedle geometrické posloupnosti, bylo by to patrně následující:

Aspekt nakažlivosti se řídí zákonem malého počtu. Ten radí vkládat veškeré zdroje do malé skupiny lidí – těch lidí se skutečným společenským dopadem, tedy influencerů, neboť „na nikom jiném ve skutečnosti nezáleží“.

Aspekt chytlavosti se nejlépe změří na testovací skupině, formu testování je ale nutné navrhnout funkčně vzhledem k produktu.


Jádro této knihy tvoří pochopení, že kromě samotné síly a zajímavosti nějakého sdělení/reklamy apod., má na přesvědčování člověka velký vliv také kontext prostředí a osobnost lidí, které to sdělení vysílají.

To jsou jistě zajímavá témata na články i třeba delší studii, jako materiál pro celou knihu ale selhávají. Bod zlomu je plný nadbytečné omáčky, navíc omáčky z amerického prostředí, které tomu českému není blízké. Proto bych vám doporučila zvolit si k tématu marketingu a ovlivňování lidí spíše nějakou jinou publikaci – a budu ráda, když mi ji v komentářích doporučíte.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Přihlášení a o nás

  • O mně
  • Přihlášení

Kalendář příspěvků

Srpen 2022
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Led    

Co vás zajímá?

Přehled návštěvníků

001916
Powered By WPS Visitor Counter

Napsali jste nám

  • Kunoichin: Lesk plesů a pojetí krásy
  • Fanrasta: Cyrano de Bergerac – Bio Oko / London National Theater
  • Kariéra přes prosklené dveře – Velká hra času: Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět – Sheryl Sandbergová
  • Kariéra přes prosklené dveře – Velká hra času: Souboj s Gilgamešem
  • 4 ½ dne… bez jídla – Velká hra času: Přerušovaný půst
© 2022 VELKÁ HRA ČASU | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme