Skip to content

VELKÁ HRA ČASU

Jak se snažím nebát se a hrát.

Menu
  • Velká hra
    • Co je Velká hra (a proč ji hrát)
    • Jak vznikla Velká hra
    • Jak si ne/nastavit cíle
    • O čem není Velká hra
    • Zadání Velké hry 2020
    • Výsledek Velké hry 2020
    • Velká hra 2021
  • Články
    • Od nejnovějších
    • Od nejstarších
  • Knižní Recenze
Menu

Cyrano de Bergerac – Bio Oko / London National Theater

Zveřejněno v 20 února, 20202 prosince, 2020 od El

I just love words, that’s all…

Projekt National Theater Live vyskočil na Facebooku a bylo jasné, že se na jedno z představení půjdeme s Ari podívat (bod do Velké hry). Volba mezi Frankensteinovým monstrem, kde dvě hlavní role spolu alternovali atraktivní představitelé Sherlocka Holmese, byla Cyranovi těžkou konkurencí, ale tematicky u nás zvítězil on.  Navíc… krásný Skot James McAvoy a zvěsti o tom, že se při tom představení bude svlékat? Nebylo, co řešit.  

Ze spojení “moderní pojetí” a “volná adaptace” Ari i mně většinou naskakuje husí kůže, ale tohle se povedlo moc dobře. Minimalistické kulisy (prakticky jen židle a props kabelové mikrofony) a civilní současné oblečení jemně podtrhovalo charaktery postav, ale nestrhávalo pozornost diváků, což bylo moc dobře; vnímat všechno, co na nás z jeviště proudilo, nebylo úplně snadné.

Pokud byste na to představení šli, rozhodně bych vám radila: „Na první půlku kafe, na druhou půlku víno“.

Obsazení herci své role ztvárnili tak dobře, že jsem získala dojem, že musí mít v reálném životě přesně stejné charaktery jako jejich postavy. Během davových scén se ukázalo, že režisér obsadil naprosté minimum “obyčejných bělochů“ a musím říct, že by mě moc zajímalo, jestli si toho všimli všichni diváci a co si o tom mysleli. Za mě to obsazení bylo perfektní a všechny ty různorodé přízvuky jsem si moc užívala. Snad každý herec, který řekl více, než deset vět, u mě aspiroval na pozici nejoblíbenější vedlejší postavy hry. Všichni byly skvělí… tedy až na Roxane. Ta mě dost štvala.

Že Cyranovu sestřenici a objekt jeho lásky (jako ostatní také posedlou veršovaným projevem) hrála černoška oblečená do jeanových lacláčů s pohorkami, která se širokými pohyby klátila po jevišti a mluvila jak černošská hokynářka ze starých filmů (Ari říká, že hrozně přeháním), mi vadilo. Bylo to asi proto, že v mých představách je Roxana dívka, a ne amazonka. Její sebevědomá řeč těla zase ale odpovídala textu, který se mi také nelíbil, na kteréžto téma jsme se s Ari báječně pohádaly.

Ale posuďte sami:

Christian: I love you.

Roxane: Uh-huh – you love me – and?

Ch.: I will always love you.

R.: Always love me – okay – so d’you think

            you could maybe expand?

Ch.: Expand?

R.:        Please.

Ch.: Well… I would be so happy if you – Roxane – would say

please that you loved me too.

R.: „Would say please that I loved you too.“

Ch.: Yes.

R.:        That’s really it? I mean in terms of

poetry that is just abject shit.

Ch.: I’m sorry.

R.: Don’t apologise – apologise is worse – come on now –

Improvise – improvise –

            Dazzle me with verse.

Ch: I want to kiss you.

R.:        Okay – to kiss me – and?

Ch.: I love you. Please. Is that so difficult to understand?

R.: It’s too easy – that’s the problem. – I’m jus so bored with „being loved“ –

Ch.: Okay, not loved – you are – / you are…

R.: I’m what? What? What? – come on – „adored“?

Ch.: Yes!

R.: Adored – that’s just so crap. One it is not sublime –

And two I am even having to supply you with the fucking rhyme!

No není ta holka trochu bitch?

Ari argumentovala, že je Roxane sebevědomá nadaná žena, co ví, co chce a nebojí se si o to říct. Navíc je přesvědčená o tom, že Christian je schopen nádherných veršů, protože jí je před tím (myslí si ona) už říkal, tak proč by ji měl začít odbývat nějakými snadnými povrchními plky? No… v tomhle mě přesvědčila. Proč ale musí být tak hrubá a neženská? Kdyby Christianovi řekla totéž nějak jemněji, tak bych určitě tolik neremcala. Takhle se svým milým zametat, když mu zrovna jednou nejdou verše?

Pak tu byl Cyrano a James…

Ač bez jakékoliv rekvizit na svém krásném obličeji, jeho pojetí Cyrana jsem věřila – nenaplněným touhám, frustraci, agresi, sebedestruktivnímu chování i obsesivní potřebě dokazovat svou cenu demonstracemi intelektu a statečnosti.

Ale pak… Ve scénách, kdy se vyznával Roxane ze svých citů, to nedýchal v hledišti jediný člověk. Chudák já… o přestávce jsem byla už zamilovaná až po uši. 

Nesuďte přísně – co byste dělali vy, kdyby před vámi James seděl na jevišti na židli, díval se přímo před sebe a procítěně, hravě i zlomeně recitoval:

I worship you, I strip you, I clothe you, I do up the tiniest buttons at your sleeve, I embrace your wrist, I embrace your neck, I kiss the back of your neck, I embrace your wrist, I’m speechless, all I can say is I want – I want – I want – there is no poetry – there is no structure that can make any sense of this – only I want – I want – I want – I want you, Roxane. 


Nemůžu ale říct, že bych s příběhem ani postavou Cyrana samotného neměla žádný problém. Modernizace jazyka (práce autora scénáře Martin Crimpa) a tématu byly sice opravdu úctyhodně povedené a udělaly na mne velký dojem, když se rozsvítilo a my se vrátily do reality, tak mě každá další minuta uváděla do větší a větší frustrace, že něco v té hře bylo hrozně špatně. Proč to tak dopadlo a co tím vším chtěl vlastně básník říct?

Na konci příběh poskočí o 15 let dopředu. Christian zemřel při boji ještě před naplněním svatební noci, Roxane po něm stále truchlí, pije, žije bez cíle, a hra implikuje, že se možná prodává svému původnímu bohatému nápadníkovi za přístřeší a malé živobytí. Kam se poděly její ambice…

Patnáct let se Cyrano díval, jak Roxane čte „Christianovy“ dopisy, jak živoří. Kdyby jí řekl pravdu, riskoval by, že přijde o potěšení její společnosti. Ale také mohli začít společný život a jemu by se splnilo jeho nejtoužebnější přání.

Cyrano, ach, Cyrano, co jsi mi to provedl. Zaútočil jsi na mě intenzivními rýmy v rytmu rapu, v příběhu o různých formách statečnosti a zbabělosti a o důsledcích malých velkých lží. Vykreslil ses jako neatraktivního génia poezie, co se vrhá do bojů s přesilou nepřátel, ale milostné dopisy své lásce raději podepisuje jménem hezounského druha. Jsi statečná voják, co ale teprve těsně před smrtí, když už je pozdě, dokáže říct pravdu o svých citech.

Jaké si z toho, sakra, mám vzít poselství?

1 komentář u „Cyrano de Bergerac – Bio Oko / London National Theater“

  1. Fanrasta napsal:
    30 června, 2020 (8:23 pm)

    Myslím si, že láska dokáže překonat všechno… Provinění, předsudky, komplexy… I absenci fyzického projevu. Může však přátelství nahradit lásku?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Přihlášení a o nás

  • O mně
  • Přihlášení

Kalendář příspěvků

Březen 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Led    

Co vás zajímá?

Přehled návštěvníků

002262
Powered By WPS Visitor Counter

Napsali jste nám

  • Kunoichin: Lesk plesů a pojetí krásy
  • Fanrasta: Cyrano de Bergerac – Bio Oko / London National Theater
  • Kariéra přes prosklené dveře – Velká hra času: Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět – Sheryl Sandbergová
  • Kariéra přes prosklené dveře – Velká hra času: Souboj s Gilgamešem
  • 4 ½ dne… bez jídla – Velká hra času: Přerušovaný půst
© 2023 VELKÁ HRA ČASU | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme